مرور زمان در دعاوي ملكي
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی


مرور زمان در دعاوي ملكي
در رابطه با مطالبات ملكي، مسائل و سوالات زيادي براي افراد درگير در اين موارد وجود دارد.  امور ملكي فرصت دارند.ابتدا لازم است در مورد دعاوي ملكي و انواع آن توضيح داده شود تا پس از روشن شدن موضوع، بحث مرور زمان در دعاوي ملكي مطرح شود.
دعاوي ملكي بسيار متنوع و پيچيده است و شامل مسائل زيادي مي شود. بسياري از دعاوي ملكي به دليل عدم اطلاع و دانش حقوقي افراد رخ مي دهد. همچنين اشتباهات و اختلافات شخصي افراد نيز مي تواند از علل اين گونه دعاوي باشد. انواع دعاوي ملكيدعاوي ملكي بر حسب علل ايجاد و رسيدگي متفاوت است و در يك تقسيم بندي كلي به شرح زير دسته بندي مي شود:
دعاوي حقوقي ملكيدعاوي مالكيت كيفريدعاوي حقوقي ملكياين نوع دعاوي ملكي كه بيشترين انواع دعاوي ملكي را تشكيل مي دهد شامل آن دسته از دعاوي ملكي است كه در رابطه با مسائل حقوقي ايجاد مي شود و رسيدگي به آنها با تقديم دادخواست قانوني و در شوراي حل اختلاف آغاز مي شود. يا در دادگاه قانوني تحت تعقيب قرار گيرد.
دعاوي مالكيت حقوقي به دعاوي مالي و غير مالي تقسيم مي شود. برخي از دعاوي حقوقي ملكي با توجه به شرايط از طريق شوراي حل اختلاف و جبران خسارت قابل طرح، پيگيري و حل و فصل است. در دعاويي كه بايد از طريق دادگاه پيگيري شود، دادگاه محل وقوع ملك مرجع صالح براي رسيدگي محسوب مي شود.
برخي از مهمترين دعاوي ملكي عبارتند از:
دعواي تصرف حقوقي عدوانيدعواي خلع يددعوي مستلزم تنظيم سند رسميدعواي دريافت فسخ كاردعوي الزام به تسليم ملكدعواي وام مسكندعاوي مربوط به سرقفليدعاوي مالكيت كيفريدعاوي اموال كيفري به دعاويي گفته مي شود كه در آنها امور اموالي از قبيل كلاهبرداري، تخلفات ملكي و هر نوع جرمي موضوع شكايت است. در دعاوي مالكيت كيفري از شخص شاكي خصوصي يا وكيل وي يا مدعي العموم شكايت مي شود. و مرجع صالح رسيدگي به اين دعاوي دادگاه محل وقوع ملك مي باشد.
برخي از رايج ترين دعاوي كيفري دارايي عبارتند از:دعواي تصرف عدواني مجرمانهدعاوي در مورد كلاهبرداري املاك و مستغلاتدعاوي تغيير كاربري بدون اخذ مجوزهاي قانونيدعاوي معاملاتي متناقضدعاوي فروش مال غيريك مورد خيانت در امانتدعواي جعل اسناد ملكيبرخورد با سند جعليگذر زمانگاهي ممكن است به دلايلي يكي از طرفين بلافاصله پس از وقوع جرم نتواند از طرف مقابل شكايت كند و پس از گذشت مدتي طولاني براي طرح شكايت به دادگاه مراجعه كند.
اما طبق قوانين مربوط به مرور زمان شكايت، وقتي ماه ها يا سال ها از وقوع جرم مي گذرد، شاكي بايد ابتدا بررسي كند كه دعواي او مشمول مرور زمان نيست و ببيند آيا امكان طرح دارد يا خير. يك شكايت. مهلت قانوني وي براي شكايت به پايان رسيده است.علاوه بر طرح شكايت، در بحث تعقيب و صدور و اجراي حكم نيز بحث مرور زمان مطرح مي شود. 
مدت زمان هر جرم با توجه به مجازات آن در قانون مشخص شده است. ماده 19 قانون مجازات اسلامي جرايم را بر حسب مجازات در 8 درجه طبقه بندي كرده است و در مبحث چهارم از فصل دوم قانون مجازات مصوب 1391 در مواد 105 تا 113 به بحث مرور زمان پرداخته شده است. به درجه جرم .
لازم به ذكر است كه بحث مرور زمان فقط مربوط به جرايم تعزيري است و شامل جرائمي كه منجر به قصاص مي شود نمي شود.
انواع بررسي زمان عبارتند از:انقضاي شكايتبررسي زمان پيگيريبررسي زمان رسيدگيبررسي زمان اجراي حكممروري بر انواع سرقت هاي تعزيريدوره زماني در واقعي استپرونده هاي قضاييدر مورد مطالبات ملكي و مدت زمان در هر يك از اين دعاوي قوانين زيادي وجود دارد. به همين دليل براي اطلاع از بازه زماني دقيق در دعاوي ملكي خود بهتر است به وكلاي متخصص در امور ملكي مراجعه كنيد.





:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: